- Welkom en opening
Erik van ’t Zelfde heet alle aanwezigen (rond 20 personen) om 12:35 uur van harte welkom namens de
gastheer College de Brink.
Sjaak Waasdorp stelt de aanwezigen namens de organiserende bedrijven (Cito, CvTE en VSHO) en die
namens de aanwezige scholen aan elkaar voor.
Robert van der Roest licht het beoogde programma toe. - Pitches over “droom-examens”
Remco Faasse Horeca Vakschool Rotterdam:
Praktijk geen leer, maar doe-werk
Meer creativiteit
Beoordelen simpeler: O, V en G is al voldoende
Mariëlle Coppens De Rooi Pannen
Vindt dromen delen spannend; doet ze zelfs niet met haar man
Zonder restaurant geen keuken en vice versa
Leerlingen kiezen thema: mis en place tiny company
o Diverse werkzaamheden/onderdelen
o Menu
o Social media
Keuken: mis en place kan in onderdelen
o Bakken en bewaren
o Opslaan tot nodig
2 gasten ontvangen
o Tafel dekken
o Mocktail maken etc.
Fases in restaurant: Ontvangst-Verblijf-Afscheid
Serveert zaken van keuken en bediening
Gastheerschap zonder gasten kan ook niet
Méér modulair
Eventueel m.b.v. kant-en-klare materialen als planningstechnisch niet anders mogelijk.
Jeroen van Brecht François Vatel:
CSPE’s vast aan menustructuur
Koken:
o Méér nadruk op technieken gewenst
o Moderniseren qua taalgebruik (pliceren als voorbeeld)
o Niveauverschil tussen basis, kader en GL moet duidelijker
o Product/eindresultaat actueler/moderner/eigentijdser
Gastheerschap:
o Lijkt te veel op ‘trucjes’
o Moet ‘omgaan met gasten’ ofwel ‘interactie met de gast’ worden
o Links of rechts uitserveren: kijk in de praktijk hoe het daar gebeurt.
John Puijck Beroepscollege Leystede:
School met veel andere profielen
Examen in derde leerjaar
Niet veel lessen HBR in leerjaar 1 en 2
Graag terug naar ambacht
Zweet staat nu op de rug van de verkeerde mensen
Let op duurzaamheid
Maak verkoopbare producten
Méér met groentes en minder vis en vlees
Bediening:
o Guéridon niet beschikbaar op school
o Te veel “bakjes” bij examen ongewenst
o Terug naar de basis
o Leerling enthousiasmeren voor de horeca is doel
Remco Hazebroek Penta College:
CSPE serveren:
o Kennis m.b.v. minitoetsen
o Vaardigheden kan zonder gasten
o Gastheerschap móet met gasten
o Reflectie over producten óók bij serveren
▪ Kan b.v. met geven van een presentatie
▪ Of door beoordelen van een filmpje
o Werken naar één casus: mono-interpretabel
Monique van Kassel College de Brink:
Veel al gehoord/gezegd: denkt in dezelfde lijn
Examens worden té antiek
Moeten aansluiten op bedrijfsleven
Richten op eindproduct: b.v. een gedekte tafel
Omgaan met gasten
Recreatie is jaarlijke een crime: veel tekst. Onderwerp wordt ‘geparkeerd’.
Keuken en bediening bij elkaar mét gasten.
Erik Dirks Het Hooghuis:
Op school 8 profielen; keuze leerjaar 3
Geeft les aan HBR vanuit bakkerij en werkt voor CvTE
Objectief beoordelen moeilijk qua examinering
Droom: 2 jonge collega’s koken ‘anders’. Wie heeft nu gelijk? 30’ers of een 53-jarige?
30’ers laten koken m.b.v. andere wijze van instructie
Het in elkaar zetten van een Ikea-pakket maakt je nog geen timmerman, toch?
‘Leren wegen’ gebeurt niet meer
Examens aanpassen aan deze ontwikkelingen
Mariëtte van Os Het Element:
Bestiert een kleine afdeling HBR
Moeten we nog toetsen ja of nee? Corona zijn we zonder toetsen doorgekomen.
Nu toetsen we vaak om te toetsen
Er is inmiddels veel gras voor haar voeten weggemaaid
Beoordelen graag met O, V en G
Meerdere kennisgebieden/modulair
Examineren als de leerling er klaar voor is
Theorie en praktijk uit elkaar
o Taligheid
o Economie separaat
Zo veel mogelijk praktijk met de handen
Zelfs theorie moet praktischer
Apart koken en serveren-examen mét gasten
Minder technische vaardigheden: méér basisvaardigheden
Plus contact met gasten erin: balie, telefoon
Zélf producten bereiden; géén convenience
John Jansen Thorbecke SG:
Samenvatting enquête-resultaten is basis
We zijn en blijven vmbo met nadruk op de “v”
200 uren koken en serveren bij de een; 100 bij de ander
1 van de 4 scenario 3; alles los zo weinig mogelijk op examen
Toetsen kan al veel ‘onderweg’
Je mag als school ook wel aanbieden zónder examen
14/15-jarigen mogen snuffelen en twijfelen; van docenten wordt verwacht dat ze stimuleren
Gebruik keuzedelen: dáár is vmbo voor bedoeld
Wél examineren; maar minimaal. - Groepen gaan uiteen
Resultaten gastheerschap en keuken op flipovervellen noteren: blijf binnen kader CSPE!!! - Presenteren bevindingen/verslag van discussies
Doel: eind van de dag hebben we voor de onderdelen koken en gastheerschap de contouren neergezet voor het CSPE 2024/2025 zodat Cito verder kan met de inhoudelijke opzet.
Terugkoppeling hierover in een 2e en 3e bijeenkomst; soortgelijk aan huidige bijeenkomst.
Resultaten gastheerschap en keuken op flipovervellen noteren: blijf binnen kader CSPE!!!
Bevindingen over gastheerschap worden gepresenteerd door een bakker (Erik Dirks)
Het gaat hier over leerlingen
Grootste Gemene Deler: gastheerschap en gastvrijheid belangrijkste om te beoordelen
Grote verschillen tussen scholen
o Koffie, mocktail, tafeldekken makkelijker te beoordelen
Let op verschil tussen smalle en brede scholen: examen baseren op 100 uur opleiding!!!
Menu serveren: zónder stappenplan (dat is te veel leeswerk), mét gasten (en maakt niet uit hoeveel)
Gastheerschap objectief beoordelen? Nader te bepalen! Rollenspel of andere mogelijkheden!
Gastvrijheidsgebeuren:
o Ontvangst
o Verblijf
o Afscheid………………. Gastvrij gedrag steeds belangrijker in een volgende fase
Let op: gastheerschap is een jury-sport; net als paardrijden!!
Presentatie keuken gedeelte (Sweder Bosch)
Inleiding: mooi dat we weer bij elkaar zijn
Laat ieder zijn voordeel hiermee doen
Veel discussie gezien en gehoord
Groot verschil brede en smalle scholen: 100 uur les moet de basis zijn
Heel belangrijk: niet (te) veel mis en place voor examen
o Richt examen op techniek: deze moet leidend zijn voor gerecht: veel voorbeelden
beschikbaar bij deelnemers; worden doorgespeeld aan Cito!!
o Geef leerling creatieve ruimte
Koppeling keuken en bediening: 50% wil los en 50% wil koppeling
Bediening kan niet zonder gasten en gasten niet zonder bediening
Per school andere examens; er moet verschil zijn tussen leerlingen, die 100 of 300 uur zijn opgeleid
Geef scholen de keuze om gekoppeld of ontkoppeld te examineren. Kan nu omdat je puur op
technieken examineert.
Heel belangrijk blijft het vak uitdragen en leerlingen enthousiasmeren.
Koken vanuit basistechnieken heeft voorkeur
o Minder gerechten met meer technieken is beter dan andersom.
Neutrale bevindingen (Annet van de Broek)
Mooie gesprekken tussen mensen van verschillende scholen
Iets maken voor 100 uurs-leerlingen
Ze proeft de passie voor het vak
Examens moeten eenvoudiger met minder tekst; passend bij vmbo
Bevindingen vanuit Cito (José Schonenberg)
Dinsdag vervolg-afspraak. Wat is echte conclusie?
Blij met input
Cito staat open voor wat we zeggen; mits niet té divers
Leerling blijft uitgangspunt
Veld is divers: brede en smalle scholen
Gastheerschap: gastvrijheid
Keuken: back to basic
Niet gedwongen koppelen
Gastheerschap meer algemeen beschrijven als ontkoppeld
Flexibiliteit terug naar scholen
Waardevolle bijeenkomst: voorbeelden uitwerkingen m.b.v. gegeven menu’s.
Bevindingen vanuit Cito (Anne Fleuren)
Mooi begin
Vooral doorgaan met raadplegen van het werkveld; dit is tevens bestaansrecht VSHO Platform vmbo
HBR
Ook VSHO Platform vmbo HBR heet input nodig; dan is invloed mogelijk - Afsluiting en slotopmerkingen
Anja Kleingeld beveelt VSHO Platform vmbo HBR van harte aan om in de regio te komen vergaderen en dan aansluitend een netwerkbijeenkomst te organiseren op betreffende school.
Om 15:35 uur worden alle aanwezigen bedankt voor hun inzet en uitgenodigd voor een borrel met een hapje door de gastheer namens College de Brink van vandaag Robert van der Roest.